3de graad
In het vijfde jaar verfijn je je keuzes op basis van je interesses en mogelijkheden. Het blijven ASO-richtingen met veel mogelijkheden voor het hoger onderwijs.
- Economie – moderne talen
Je staat sterk als je de twee troeven van deze moderne studierichting tegelijk kan uitspelen: een sterke taalvaardigheid met een economische know-how. - Economie – wiskunde
Het spel tussen vraag en aanbod prikkelt je. Je hebt interesse voor geld en goederen en hoe die de wereld doen draaien. Hier zit je kracht in het oplossen van uitdagende vraagstukken en het begrijpen van wiskundige formules. - Moderne talen – wiskunde
Je hebt een analytische geest en je kan abstract denken en redeneren. Je bent geboeid door vreemde talen. Je bent taalsterk en communicatief. Je hebt interesse voor cultuur en literatuur. Deze studierichting biedt je een evenwaardig aanbod wiskunde en talen. - Wetenschappen – wiskunde
Je krijgt naast een belangrijk deel algemene vorming een omvangrijk deel positieve wetenschappen. Het is voor jou dé richting bij uitstek om je voor te bereiden op ingenieursstudies of hogere studies wetenschappen. - Latijn – moderne talen
Je bent geboeid door vreemde talen en behoorlijk communicatief. Dankzij Latijn heb je al een stevig inzicht verworven in taal en tekststructuren. Met deze kennis ontwikkel en verfijn je je literaire smaak en cultuur maximaal. - Latijn – wiskunde
Je hebt zowel een sterk wiskundige aanleg als belangstelling voor de rijkdom van de klassieke oudheid. Het aanbod scherpt je analytisch denkvermogen aan, laat je een breed redeneervermogen ontwikkelen en geeft je een zeer ruime basis.
Lessentabel
Economie-Moderne Talen | Economie-Wiskunde | Latijn-
Moderne Talen |
Latijn –Wiskunde | Moderne talen-
Wiskunde |
Wetenschappen-Wiskunde | |||||||||
5de j | 6de j | 5de j | 6de j | 5de j | 6de j | 5de j | 6de j | 5de j | 6de j | 5de j | 6de j | |||
Aardrijkskunde | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | ||
Biologie | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 | ||||||
Chemie | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 | ||||||
Fysica | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 3 | 2 | ||||||
Natuurwet. | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||||||||
Economie | 4 | 4 | 4 | 4 | ||||||||||
Latijn | 4 | 4 | 4 | 4 | ||||||||||
Frans | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | ||
Engels | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 | 3 | 2 | 2 | ||
Duits | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 | 3 | ||||||||
Nederlands | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ||
Godsdienst | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||
Geschiedenis | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||
L.O. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||
Esthetica | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||
Wiskunde | 3 | 3 | 6 | 6 | 3 | 3 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | ||
Seminarie
Poolversterking |
1 | 2 | 1 | 2 | 1 | 2 | 1 | 2 | 1 | 2 | 1 | 2 | 2 | 2 |
1 | ||||||||||||||
Seminarie
keuzevak |
1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||
Totaal | 32 | 32 | 32 | 32 | 32 | 32 | 32 | 32 | 32 | 32 | 32 | 32 |
Seminarie poolversterking
De seminarie-uren splitsen we in twee aanvullende delen. Een eerste deel heeft als doel om de leerlingen nog beter voor te bereiden voor het hoger onderwijs door een extra aanbod van de vakken die de sterke punten van de studierichting vormen.
Jaar | EC-MT | EC-WI | LA-MT | LA-WI | MT-WI | WE-WI 6 | WE-WI 8 |
5de jaar | ECON | ECON | DUITS | WISK | DUITS | WISK | WISK
WISK |
6de jaar | ECON
FRANS |
ECON
WISK |
LATIJN
FRANS |
LATIJN
WISK |
FRANS
WISK |
WISK
WET |
WISK
WISK WET |
Ten tweede hebben de leerlingen de mogelijkheid om een keuze te maken waardoor ze iets extra’s verwerven: leerlingen met een 3-uurpakket wiskunde kunnen dat bijvoorbeeld uitbreiden, richtingen die geen Duits hebben of geen economie, kunnen toch een aanbod krijgen van deze vakken, enzovoort
De mogelijkheden:
Vak(ken) | EC-MT | EC-WI | LA-MT | LA-WI | MT-WI | WE-WI 6 | WE-WI 8 |
Wiskunde | X | X | |||||
Duits | X | X | X | ||||
Economie | X | X | X | ||||
Algoritmisch en 3D-denken | X | X | X | X | |||
Uitbr.wetenschappen | X | X | X | ||||
Kunst en cultuur | X | X | X | X | X | X | |
Spaans | X | X | X |